اگر برای غذا از خدایت تشکر میکنی، پس چرا برای قحطی و خشکسالی او را سرزنش نمیکنی؟

مقدمه­‌ اول: شکر اعتراف به نعمت است، بنابراین تا زمانی که شخص معتقد به نعمت نیست نمی­‌تواند شاکر و سپاس‌گزار باشد.

مقدمه‌­ دوم: حمد و ستایش هرشخص در برابر عظمت چیزی است گرچه آن چیز نعمتی و منفعتی برای وی نداشته باشد. به عنوان مثال عظمت یک معلم برای دانش­‌آموز قبل از اینکه منفعتی از جانب استاد به وی رسیده باشد قابل ادراک است. سپس آن معلم به او دستوراتی می‌دهد دانش‌آموز ادراک نمی‌کند لکن آنها را انجام می‌دهد سپس چند روزی بعد وی متوجه منفعت دستور معلم می‌گردد و آنگاه نسبت به معلّم شاکر و سپاس گزار میگردد. در ابتدای کار برای دانش‌آموز مشکل است و حتی بد میدانسته پس از مدتی متوجه نعمت و سود کار معلم می‌گردد.

در ابتدا قحطی و خشکسالی از طرف خداوند یک امر ناپسند برای انسان می‌باشد و قابل تحمل نیست چه بسا معترض و شاکی باشد لکن در ادامه متوجه می شود حکمتی در کار بوده.برای مثال انسان ها تحریک به استفاده ی بهینه از نعمت ها­ی الهی ‌میشوند یا موجب جلوگیری از تبذیر می‌گردند، طرحی ارائه می‌­دهند برای زمانی که کمبود آب یا غذا است. زمانی یک کالا فراوان است چه کنیم؟ و زمانی که کالا اندک است چه کنیم؟ همچنان که در تابستان گندم را در سیلو برای طول سال نگهداری می‌کنند و میوه‌های فراوان تابستان را برای طول سال فراوری و تبدیل می­‌نمایند و برای مصارف خوراکی و دارویی ذخیره‌سازی می‌کنند.

اگر پیوسته آب در هر مکان بود انسان‌­ها به فکر ساخت سد و یا بند آب نمی‌­افتادند. پس کمبود خوراک و آب موجب ساخت سیلو و سد و رشد فکری انسان‌ها شده. ملاحظه می­فرمایید اگر سد را برای تامین آب می­زنند اما در کنار آن تولید برق و مصارف دیگر می‌­باشد.

بنابراین ما از قحطی یا خشکسالی برداشت غلط داریم، فقط کاستی آن را می­‌بینیم و منافع آن را ملاحظه نمی­‌کنیم حال آنکه این کوتاهی اندیشه ما را می‌­رساند حکمت این قحطی و یا خشکسالی آن است که انسان‌ها در برابر مشکلات مقاوم شوند و تدبیر برای آینده کنند.

اگر انسانها به مشکلات برخورد نکنند در صدد پیشرفت و تکامل قرار نمی‌گیرند و در جهت آن حرکت نمی‌­کنند.

ما تا آینده را نمی‌دانیم باید حمد و ستایش مقام فوق و امور را بکنیم لذا "الحمدالله علی کل حال" (بر هر حالی ستایش ازآن خداوند است) از آداب دینی ما است. زمانی که متوجه نعمت شدیم شاکر نعمت و باز حمد الله تعالی را میکنیم چرا که باز هم بسیاری چیز ها را به عنوان نعمت نمی­‌دانیم پس جای حمد دارد لذا شکر نعمت نعمت را افزون کند و با توجه به نعمت و عدم اعتراف به آن نعمت را زائل نمودن است.

در آداب دینی ما گاهی حمد و ستایش مورد توجه است گاهی شکر و گاهی هر دو، با توضیحات مختصر روشن شد چرا در نماز ابتدای سوره­ی حمد عبارت"الحمد لله رب العالمین"و در پایان نماز سجده­ شکر وارد شده است.

 

به آیاتی از کلام الله مراجعه فرمایید.

 

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ  وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (ابراهیم ۷)

یادآورید اعلان پروردگارتان را آنگاه که فرمود قطعا اگر اعتراف به نعمت کنید شما را ارتقاء می­دهم و اگر اعتراف نکنید همانا سقوط و هلاکت شما دردناک و شدید است.

وَضَرَبَ اللَّـهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّـهِ فَأَذَاقَهَا اللَّـهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ(النحل ۱۱۲)

خداوند مثال شهری که در آسایش و آرامش بودند را زد بطوریکه روزی آنها به نحو کامل و با کیفیت خوب از هر مکانی به آنها می‌رسید، سپس ناسپاسی نسبت به نعمت های او نمودند و در اثر این ناسپاسی گرسنگی و ترس را به آنها چشانید.

اوقات شرعی


شنبه , ۲۷ آبان ۱۳۹۶
1 ربيع الأول 1439
18 November 2017

ورود به حساب کاربری

پربازدیدترین مطالب